Czynniki wpływające na pozycjonowanie

Jak działa algorytm google?

Kluczem do skutecznego pozycjonowania stron jest poznanie i zrozumienie zasad, którymi Google kieruje się układając strony w określonych pozycjach. Niestety nie jest to takie proste, ponieważ Google skrzętnie ukrywa, co jest brane pod uwagę i jaką wagę mają poszczególne aspekty. O przypisaniu pozycji decyduje algorytm, który wcześniej analizuje ponad 200 czynników (Aktualne czynniki optymalizacji stron).  Warto mieć na uwadze, że stale dochodzą nowe czynniki, a inne wypadają. Zmienia się waga poszczególnych czynników. Innymi słowy algorytm Google jest nieustannie aktualizowany. Oznacza to, że aby nadążać za wymaganiami Google, niezbędne są: wiedza, doświadczenie, umiejętność analizy efektów działań, ale też stała obserwacja zmian i zdolność dostosowywania się do nich.

Spis treści:

Co wpływa na pozycjonowanie strony?

Zasadniczo algorytm pozostaje tajemnicą i nie sposób dowiedzieć się od Google, jakie uwzględnia czynniki. Niemniej jednak co pewien czas pojawiają się informacje dotyczące aktualizacji stosowanych mechanizmów. Można wydobyć z nich wiedzę, która pozwoli odnosić większy sukces w pozycjonowaniu stron internetowych. Przykładem informacji dostarczonej przez Google jest ogólny opis jednej z najnowszych aktualizacji, określanej jako BERT.

Czym jest BERT?

Najprościej można stwierdzić, że BERT to aktualizacja, dzięki której algorytm lepiej rozumie kontekst. Mowa o kontekście poszczególnych słów i znaków znajdujących się w rozbudowanej frazie kluczowej. Algorytm analizuje teraz każde słowo z osobna oraz stosunek między nimi. Pod uwagę brane jest znaczenie każdego przyimka, z czym dotychczas były pewne problemy.

Co zmienił BERT?

Ideą wprowadzenia omawianej aktualizacji było zwiększenie trafności długich wyszukiwań. W wyniku wpisywania długich haseł użytkownicy otrzymują to, czego rzeczywiście szukali. Natomiast dla agencji SEO aktualizacja BERT oznacza konieczność jeszcze większego zaangażowania w poszukiwanie fraz kluczowych oraz uważność w analizowaniu ich znaczenia i skuteczności.

Wycena SEO:

Aktualne czynniki wpływające na Pozycjonowanie stron internetowych

Agencja SEO Nowatorscy na bazie doświadczenia i wiedzy przygotowała poniżej czynniki związane z optymalizacją stron internetowych brane pod uwagę przez algorytm Google:

czynniki algorytmu wyszukiwarki

Adres domeny www

1. Wiek domeny:
Czym domena jest starsza, tym strona dostaje więcej punktów rankingowych w algorytmie.
2. Słowo pozycjonowane w nazwie domeny:
Słowo kluczowe w nazwie domeny ma znaczenie przy linkowaniu strony samym linkiem URL.
3. Fraza na początku nazwy domeny:
Nazwa domeny, która rozpoczyna się słowem kluczowym, ma przewagę nad stroną, która nie ma słów w nazwie lub jeżeli ma na końcu URL-a.
4. Słowo kluczowe w nazwie subdomeny
5. Długość rejestracji domeny:
Ważne domeny są rejestrowane na kilka lat w przód, dlatego można brać to pod uwagę jako istotny czynnik.
6. Dokładnie dopasowana nazwa domeny (Exact Match Domain):
Precyzyjna nazwa domeny pokrywająca się z frazą pozycjonowaną.
7. Dane z WHOIS:
Włączona ochrona prywatności.
baza wyszukiwania
Sposób na znalezienie informacji o konkretnej domenie: https://www.dns.pl/whois
8. Dane z WHOIS:
Google może identyfikować konkretnego człowieka jako spamera, za jego wcześniejsze działania, przez co potrafi badać inne strony należące do tej osoby.
9. Historia domeny:
Google przy zmianie właściciela domeny potrafi zresetować historię domeny oraz przestać przekazywać moc linków kierujących do strony sprzed rejestracji.
10. Krajowe rozszerzenie TLD:
Kod państwa w nazwie domeny (.pl, .fr, .es, .de) dobrze wpływa na pozycje dla wyników krajowych, ale zmniejsza wartość na globalne wyniki.
krajowe końcówki domen

Optymalizacja kodu strony

11. Słowo kluczowe w Title:
Istotny czynnik, który pokazuje Google jaką zawartość ma dana strona.
12. Meta tag (description)
13. Fraza pozycjonowana na początku Title:
Słowa kluczowe na początku tytułu są skuteczniejsze przy pozycjonowaniu strony internetowej w wyszukiwarce google.
14. LSI w tagach i opisach:
Semantyczne słowa kluczowe używane w title oraz nagłówkach pomagają google rozróżnić synonimy, działają również jako trafność contentu.
15. Nagłówek h1:
Najważniejszy nagłówek, warto umieścić w nim słowa kluczowe. Poprawne ułożenie nagłówków wpływa znacząco na strukturę strony i tym samym widoczność przez wyszukiwarkę. Na pozycjonowanie lokalne umieszczenie w nagłówku nazwy miasta Warszawa, również wpływa pozytywnie na zajmowane pozycje.
16. Ilość używanej frazy:
Odpowiednia ilość słowa kluczowego w treści jest uznawana za trafność strony dla zapytania użytkownika. Jednakże używanie nadmiernej ilości frazy może zostać uznane za negatywne działania i tym samym grozi to nałożeniem kary na stronę.
17. Semantyczne słowa kluczowe (LSI):
Wyrażenia semantyczne ułatwiają sklasyfikowanie contentu w obrębie serwisu.
18. Długość treści:
Większa ilość dobrej jakości treści, daje sygnał, że odpowiedz na zadane zapytanie zostało dogłębnie wyjaśnione. Merytoryczne treści w dużej ilości poprawiają zajmowaną pozycje w serpach.
19. Szybkość wczytywanej strony html:
Prędkość ładowania kodu strony wpływa nie tylko na odczucia użytkownika, ale jest brana pod uwagę przy ocenie strony przez algorytm. Roboty Google wykrywają jakie rozmiary mają pliki na stronie w wersji komputerowej oraz mobilnej, dokładnie skanują całą witrynę i nadają punktację, którą można sprawdzić na PageSpeed Insights.
szybkość ładowania się strony
20. Kopiowanie treści:
Im więcej powtarzającej się treści w całym serwisie, tym bardziej negatywnie odczuwalne będzie miało to na zajmowane pozycje.
21. Aktualizowanie contentu (dobre tresci SEO):
Przy wprowadzeniu update Google Caffeine, nowe treści umieszczane w witrynie dają sygnał algorytmowi, że informacje znajdujące się na stronie są aktualne. Content marketing jest dla robotów jeszcze bardziej ważny, treści SEO wysokiej jakości podnoszą wiarygodność strony internetowej. Umieszczanie często aktualnych newsów z danej branży, pozwala wyświetlać stronę wysoko w wyszukiwaniach "Wiadomości".
22. Liczba nowych treści:
Dodanie nowych podstron lub usunięcie ich jest znacznie istotniejszym elementem, aniżeli dodanie kilku słów.
23. Czas aktualizacji strony:
Dodawanie nowych podstron z treściami codziennie wpływa na świeżość strony.
24. Rozmieszczenie słów:
Słowa kluczowe, które znajdują się wysoko w kodzie strony, dają sygnał, że są bardziej znaczące.
25. Rel=Canonical:
Przy pomocy tego wskaźnika można zapobiec duplikowania treści.
26. Wczytywanie strony w przeglądarce Chrome:
Odczucia użytkowników przebywających na stronie nie mogą być zaburzone przez niepotrzebne elementy, które są rozmieszczone wewnątrz witryny i utrudniają poruszanie.
podpis obrazka ALT
27. Optymalizacja grafik:
Używanie podpisów w obrazkach, takich jak alt, tytuł, podpis, wysyła sygnał o trafności obrazu ukazanego na zdjęciu. Trzeba uważać żeby nie powtarzać tych treści, robienie jak największej dywersyfikacji daje najlepsze efekty.
28. Nagłówki h2, h3:
Ilość zawartych słów kluczowych w tytułach informuje wyszukiwarkę o czym jest zawartość strony, jak również prawidłowe rozmieszczenie nagłówków działa pozytywnie na przekazaniu ważnych informacji robotom Google.
29. Słowa kluczowe- kolejność:
Precyzyjne rozmieszczeni fraz kluczowych w odpowiedniej kolejności.
30. Poprawna pisownia:
Gramatyka i ortografia mogą wpływać na ocenę zawartości contentu.
31. Dystrybuowanie treści:
Strona zawierająca treści z innych stron znajdujących się w internecie może zostać zafiltrowana i tym samym wyindeksowana z Google.
32. Treści uzupełniające:
Dodatkowa zawartość, np. aplikacji wewnątrz strony, kalkulator brutto na netto, czy przelicznik walut, poprawia wskaźnik jakości strony.
33. Linki wychodzące:
Strony, do których jest linkowanie wychodzące, muszą mieć wysokie wskaźniki w Google.
34. Frazy w linkach:
Gogole może brać pod uwagę linkowanie do stron, które łączą się linkami i tym samym przekazują informację o trafności.
35. Linki wychodzące - minus:
Duża liczba linków wychodzących z parametrem dofollow może spowodować obniżenie rankingu strony, a tym samym zepchnąć ją na dalsze pozycje.
36. Multimedia:
Grafiki, obrazki, filmy mogą wpływać pozytywnie na witrynę.
37. Czytelność strony:
Poziom treści musi być na odpowiednim poziomie, merytoryczne teksty wysokiej jakości. Inaczej algorytm uzna je za treści mało istotne, a może nawet za wodolejstwo.
38. Linkowanie wewnętrzne:
Ilość prowadzących linków do głównych podstron, daje informacje o ważności tych podstron w porównaniu do reszty serwisu.
39. Jakość linków wewnątrz strony:
Linki wewnętrzne z podstron o wysokim PageRank, przekazują więcej mocy niż linki z podstron nieautorytatywnych. Prawidłowo ustawione linkowanie wewnętrzne ułatwia użytkownikowi poruszanie się po witrynie. Jeżeli płynność przechodzenia pomiędzy podstronami jest czytelna to użytkownik spędza więcej czasu na stronie i tym samym strona dostaje wyższy PageRank w google.
40. Niedziałające linki:
Duża ilość linków z błędem 404 może być oznaką zaniedbania strony.
Wyjaśnienie błędu 404 https://pl.wikipedia.org/wiki/HTTP_404
Algorytm błędu 404
41. Linki partnerskie:
Zbyt duża ilość linków do stron partnerskich może dać negatywne efekty.
42. PageRank:
Wysoki PageRank nadany stronie wpływa korzystniej na jej pozycjonowanie.
43. Długość adresów URL:
Na podstawie badań Search Engine Journal zbyt duża długość adresów URL może obniża pozycje strony w wyszukiwarce.
44. Ścieżka URL:
Wartość podstrony na najwyższym poziomie ma większy autorytet.
45. Walidacji W3C:
Błędy w kodzie strony oznaczają witrynę jako słabą, mało czytelną, przez co roboty Google nadają niższą wartość PR stronie.
46. Autorytet domeny (DA):
Czynnik rankingu wyszukiwarki, który został opracowany przez firmę MOZ, brane są pod uwagę parametry określające konkurencyjność witryny. Wskaźnik wylicza wartość strony na podstawie linków przychodzących. Content publikowany na domenie z wysokim DA, będzie wyświetlany na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.
47. Ręczne działania:
W nieoficjalnych notkach mówi się o redaktorach, którzy mogą ręcznie wprowadzać zmiany dotyczące stron widzianych przez algorytm, przez co mają wpływ na wyniki wyszukiwania. Redaktorzy mogę nałożyć ręcznie np. filtr na stronę. Takie dane są widoczne w narzędziu Google Search Console.
48. Kategoria strony:
Publikacje ściśle związane z główną tematycznością witryny, są uznawane za trafniejsze, a tym samym ich wartość Google jest odbierana za bardziej rzetelną oraz sprawdzoną.
49. Frazy w adresach kategorii.
50. Źródła informacji:
Stosując cytaty nawiązujące do źródła np. prac naukowych, jest oznaką wartości treści. Umieszczeni odnośnika do strony źródła z parametrem nofollow, również może wpływać pozytywnie na odbiór całej stron.
51. Lista punktowa:
Google oraz użytkownicy nie lubią zlanych tekstów, bardziej przyjazne pod algorytm jest stosowanie numerowanych list.
52. Strona wyświetlana na inne frazy:
Strona zajmująca wysokie pozycje na inne słowa kluczowe niż pozycjonowane może pokazywać algorytmowi o jakości całego serwisu.
53. Wiek zawartości strony:
Treści na stronach często aktualizowanych, które zostały umieszczone wcześniej, mają większą wartość, a tym samym Google uważa je za cenniejsze da użytkownika.
54. Mapa strony:
Nadawanie priorytetów w mapie strony (Sitemap), czyni stronę cenniejszą o wyższej jakości. Jeżeli na stronie jest dużo grafik, najlepiej stworzyć osobną sitemap ze zdęciami w formacie XML.
mapa witryny
55. UI (User Interface):
Strona zaprojektowana zgodnie z prawidłowym interfejsem pod użytkownika. Jeżeli układ strony nie jest przyjazny dla osoby poruszającej się po niej, Google może obniżyć jakość strony. Ten czynnik również ma znaczenie przy pozyskiwaniu leadów sprzedażowych, czym stron jest przyjaźniejsza użytkownikowi, tym więcej jest zainteresowanych odbiorów i klientów.
56. Nowe domeny z małą ilością contentu:
Strony o małej wartości merytorycznej, niezawierające dużych ilości materiałów, są odbierane przez Google za nieprzydatne dla użytkownika, a tym samym ich pozycja zostanie obniżona w wynikach wyszukiwania.
57. Użyteczność zawartości strony:
Roboty Google odróżniają jakość zawartej treści na stronie. Potrafią sprawdzić, czy użytkownika wchodząc na dany portal, dostanie pełną odpowiedz na zadane zapytanie. Dlatego warto umieścić na stronie informacje dla robotów przy użyciu pliku Robots.txt

Optymalizacja na poziomie witryny

58. Architektura strony:
Zawartość strony, stworzona w odpowiedniej strukturze daje algorytmowi sygnały o tematyczności wewnątrz strony. Dobrze skonstruowana nawigacja na CMS wordpress sprzyja pozycjonowaniu witryny. Dobrze skonstruowana nawigacja na CMS wordpress sprzyja pozycjonowaniu witryny.
59. Liczba podstron:
Wielkości portalu jest jednym z czynników wyznaczających jakość domeny. Firmy latami pozyskują dobrej jakości treści i tym samym w serwisie są tworzone nowe podstrony. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę "site:" z adresem domeny by sprawdzić ile dana strona ma zaindeksowanych podstrona.
60. Nawigacja okruszków (Breadcrumbs):
Ścieżka pokazująca aktualne miejsce użytkownika na stronie. Element interfejsu użytkownika pozwalający wrócić do poprzedniej zawartości przy pomocy nawigacji hiperłącza.
Nawigacja okruszków wordpress
61. Unikalne, wartościowe treści:
Nowe informacje, których nie ma jeszcze w internecie dostają dodatkowe punkty w algorytmie. Treści, które nie są unikalne lub mało istotne dla użytkownika mają nadawany mały priorytet i tym samym zostaną wyświetlane w dalszej kolejności.
62. Dane kontaktowe:
Umieszczenie informacji o firmie, adres, numer telefonu, mail, nip, jest pozytywnie odbierane przez algorytm, zwłaszcza jeżeli dane ze strony pokrywają się z danymi z WHOIS.
63. TrustRank (TR):
Ocena jakości strony internetowej opracowana przez Jana Pedersena z Yahoo, (metoda odsiewania stron będących spamem). Chodzi głównie o linki prowadzące do strony o niskiej jakości, które obniżają zaufanie domeny. Linki przychodzące ze stron o wysokim współczynniku TR, cieszą się wysokim zaufaniem i tym zwiększają wskaźniki rankingowe docelowej domeny z WHOIS.
64. Przestoje serwisu:
Częste przestoje działania witryny z przyczyn technicznych potrafią istotnie obniżyć pozycje w wyszukiwarce, dlatego ważne, by nabyć dobry i szybki hosting.
65. Geolokalizacja serwera:
Miejsce, w jakim znajduje się domena, może mieć znaczenie na pozycjonowanie strony internetowej.
Geolokalizacja lokalne SEO
66. Certyfikat SSL:
W oficjalnych wiadomościach Google wyszło potwierdzenie o możliwym obniżeniu wartości stron bez https://. Jest to zabezpieczenie strony przed włamaniem, korzystanie z protokołu zapewnia bezpieczne połącznie dzięki szyfrowaniu danych.
połączenie SSL
67. Regulamin, polityka prywatności, RODO:
Informacja dla Google o zaufaniu witryny.
SEO mobilne
68. Mobilna wersja strony:
Poprawne wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych: smartfonach, ipodach, tabletach, ma duże znaczenie na odczucia użytkownika poruszającego się w internecie. Strona responsywna jest lepiej postrzegane przez algorytm Google, dlatego warto zwrócić uwagę na prawidłowe i szybkie wyświetlanie wersji strony desktopowej.
69. Duplikowane opisy meta:
Powielanie zawieranych opisów w meta tag może wpływać negatywnie na stronę.
70. YouTube:
Filmy umieszczane na portalu YouTube dostają dodatkowe punkty w rankingu.
71. Czas spędzony na stronie:
Wskaźnik odrzuceń spędzonego czasu przez użytkownika na stronie internetowej, przekazuje informacje Google o funkcjonalności strony i zawartych tam cennych informacjach.
Poruszanie się użytkownika po stronie internetowej powinno być płynne. Witryna ma ułatwiać dotarcie do cennej informacji. Strona powinna być stworzona zgodnie ze wskaźnikiem UX, który jest charakterystyczny dla pomiaru działań User Experience. UX mierzy doświadczenia użytkownika przebywającego na witrynie internetowej i tym samym ukazuje ile czasu jest potrzebne do wykonania konkretnej czynności przez użytkownika.
Narzędzie do sprawdzania widoczności stron w google https://www.similarweb.com/
pozycjonowanie -statystyki SEO
72. Analytics i Google Search Console:
Podpięcie strony pod te narzędzia może wpływać na ranking domeny. Prawidłowe śledzenie strony w narzędziu Analytics, da nam wiele cennych informacji odnośnie naszego docelowego odbiorcy. Google Search Console w dużej mierze ułatwi optymalizację strony internetowej i dostarczy dane o widoczności witryny w wyszukiwarce google.

Ważnym czynnikiem jest Link Building

Link Building obok optymalizacji strony jest głównym sposobem na wypozycjonowanie strony Białystok, bez wprowadzenia poprawnego linkowania nie uda się osiągnąć wysokich pozycji. Są różne sposoby prowadzenia linkowania do strony, przy każdym projekcie należy mieć na uwadze linki prowadzące do stron konkurencji, dlatego warto sprawdzać profil stosowany przez aktualne strony znajdujące się na pierwszym miejscach.

Linkowanie przychodzące: Polega na zdobyciu jak najlepszej jakości linków prowadzących do strony, Google uznaje wtedy stronę za bardziej popularną, o której się mówi w sieci, dzięki temu strona zyskuje dodatkowe punkty w algorytmie. Zdobywane linki muszą pochodzić ze stron o wysokich wartościach, czym link umieszczony na lepszej stronie, tym przekaże więcej mocy stronie linkowanej.

Linkowanie wewnętrzne: Jest wprowadzone w obrębie jednej witryny, najczęściej stosuje się linkowanie wewnętrzne z górnego menu, z bocznego menu, ze stopki, rzadziej używa się linkowania z wewnątrz artykułów. Roboty Google poruszając się na stronie dostają sygnały, które podstrony są najistotniejsze dla robotów oraz które przekazują dużą wartość merytoryczną dla użytkownika.
Użytkownik może wtedy poruszać się płynie po witrynie, a dzięki temu spędza więcej czasu na stronie, co również ma znaczenie na pozytywny profil strony w Google. Umieszczanie odnośników wewnątrz strony w dużej ilości może wpłynąć negatywnie, przez co strona może dostać kare.

Linkowanie naturalne: Cenne linki umieszczane przez internautów, którzy uznają zawartość strony za ważną. Linki przekazującą istotne informacje o jakości materiałów Google, świadczą o przydatności contentu umieszczanego na stronie. Przy pozycjonowaniu strony stosuje się profil linków wyglądający w naturalny sposób, jakby internauci sami umieszczali odnośniki do strony.
Tak, właśnie przechodzimy na linkowanie sztuczne, wyglądające naturalnie. Linki sztuczne są dodawane samodzielnie lub przez wynajętą agencję od pozycjonowania stron. Pozyskiwanie linków przy pomocy umieszczenia odnośnika do strony w miejscach wyglądających naturalnie dla robotów działa dobre efekty, właśnie takich miejsc do linkowania się poszukuje. Przy złym modelu linkowania, czyli zbyt duża lub zbyt słaba jakość linków może prowadzić do nałożenia filtra, a tym samym pozycje witryny zostaną obniżone lub strona całkiem będzie wyindexowana z wyszukiwarki.